Vitamine D

Wat voegt het toe?

De volgende claims over de werking van vitamine D zijn wetenschappelijk bewezen en goedgekeurd door de Europese Commissie:

  • Vitamine D is nodig voor een normale groei en ontwikkeling van de botten van kinderen
  • Vitamine D ondersteunt het behoud van normale botten
  • Vitamine D ondersteunt het behoud van normale tanden
  • Vitamine D ondersteunt een normale opname en inzet van calium en fosfor
  • Vitamine D ondersteunt een normaal calciumgehalte in het bloed
  • Vitamine D ondersteunt het behoud van een normale spierfunctie
  • Vitamine D ondersteunt een normale werking van het immuunsysteem
  • Vitamine D speelt een rol bij het proces van celdeling

Waar zit het allemaal in?

Vitamine D, ookwel ergocalciferol (D2) of cholecalciferol (D3), is een vetoplosbare vitamine die deels door ons lichaam (in de huid) aangemaakt wordt onder invloed van zonlicht (D3).

Vitamine D zit alleen in voeding van dierlijke afkomst en dan met name in: vette vis (botervis, haring, makreel, paling en zalm). Daarnaast wordt het toegevoegd aan: halvarine, margarine en bak- en braadproducten.

Wat is de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH), verdeeld naar leeftijd en geslacht, is:

Man

Vrouw

1 - 3 jaar

5 - 10 mcg

5 - 10 mcg

4 - 12 jaar

2,5 - 5 mcg

2,5 - 5 mcg

13 - 18 jaar

2,5 - 5 mcg

2,5 - 5 mcg

19 - 49 jaar

2,5 - 5 mcg

2,5 - 5 mcg

50+ jaar

5 - 15 mcg

5 - 15 mcg

De veilige bovengrens, zoals vastgesteld door de Gezondheidsraad, is: 50 mcg per dag (voor 1 - 10 jaar) en 100 mcg per dag (voor 11 jaar en ouder). Dit is een gemiddelde met een ruime marge. Eénmalige of kortdurende overschrijding van de veilige bovengrens levert geen direct gevaar op voor de gezondheid.

Voor personen van 4 - 49 jaar die ofwel een getinte of donkere huid hebben, ofwel minder dan 15 - 30 minuten per dag buiten komen (met hoofd en handen onbedekt), geldt het advies om dagelijks een voedingssupplement met 10 mcg vitamine D in te nemen.

Voor zwangere vrouwen geldt het advies om dagelijks een een voedingssupplement met 10 mcg vitamine D in te nemen.

Voor personen van 50 - 69 jaar geldt het advies om dagelijks een voedingssupplement met 10 mcg vitamine D in te nemen. Personen van 70 jaar en ouder wordt geadviseerd om dagelijks een voedingssupplement met 20 mcg vitamine D in te nemen.

Het helpt tegen

Een (chronisch) vitamine D tekort kan leiden tot:

  • Bij kinderen: rachitis  / Engelse ziekte (met afwijkingen aan het skelet)
  • Bij volwassenen: osteomalacie (botverweking)
  • Bij ouderen: osteoporose (botontkalking, met een verhoogd risico op botbreuken)
  • Spierzwakte en spierkrampen
  • Depressiviteit