Fosfor

Wat voegt het toe?

De volgende claims over de werking van fosfor zijn wetenschappelijk bewezen en goedgekeurd door de Europese Commissie:

  • Fosfor is nodig voor een normale groei en ontwikkelingvan de botten van kinderen
  • Fosfor ondersteunt het behoud van normale botten
  • Fosfor ondersteunt het behoud van normale tanden
  • Fosfor ondersteunt een normale energieleverende stofwisseling
  • Fosfor ondersteunt het normaal functioneren van celmembranen

 

Waar zit het allemaal in?

Fosfor, ofwel fosfaat, is een mineraal. Het wordt niet door ons lichaam aangemaakt. Fosfor zit in bijna al onze voeding, maar met name in: peulvruchten, vis, vlees volkorenproducten en zuivelproducten.

 

Wat is de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH), verdeeld naar leeftijd en geslacht, is:

 

Man

Vrouw

1 - 3 jaar

400 - 800 mg

400 - 800 mg

4 - 12 jaar

400 - 1800 mg

400 - 1400 mg

13 - 18 jaar

900 - 1600 mg

700 - 1400 mg

19 - 49 jaar

700 - 1400 mg

700 - 1400 mg

50+ jaar

700 - 1150 mg

700 - 1150 mg


De veilige bovengrens, zoals vastgesteld door de Gezondheidsraad, is: 2500 mg per dag. Dit is een gemiddelde met een ruime marge. Eénmalige of kortdurende overschrijding van de veilige bovengrens levert geen direct gevaar op voor de gezondheid.

Fosfor wordt minder goed opgenomen door: mensen die aluminiumhoudende maagzuurremmers gebruiken en mansen die een calciumsupplement met een hoge dosering calciumcarbonaat gebruiken.

 

Het helpt tegen...

Een (chronisch) fosfor tekort kan leiden tot:

  • Pijn in de botten
  • Verminderde eetlust
  • Nierstenen