Jodium

Wat voegt het toe?

De volgende claims over de werking van jodium zijn wetenschappelijk bewezen en goedgekeurd door de Europese Commissie:

  • Jodium ondersteunt een normale productie van schildklierhormonen en het normaal functioneren van de schildklier
  • Jodium ondersteunt de normale groei van kinderen
  • Jodium ondersteunt het normale cognitieve functioneren
  • Jodium ondersteunt de normale werking van het zenuwstelsel
  • Jodium ondersteunt een normale energieleverende stofwisseling
  • Jodium ondersteunt het behoud van een normale huid

Waar zit het allemaal in?

Jodium is een spoorelement. Het wordt niet door ons lichaam aangemaakt. Jodium zit met name in: eieren, groente, zeevis en zuivelproducten. Daarnaast wordt het toegevoegd aan: brood, broodvervangers, vleesproducten, keukenzout en zoutvervangers.

Wat is de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid?

Een tekort aan jodium komt nauwelijks voor, omdat jodium in keukenzout en in veel voedingsmiddelen zit. Er is door de Gezondheidsraad geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) of adequate inneming (AI) voor jodium vastgesteld. In Amerika geldt voor volwassenen een aanbeveling van 150 mcg per dag. Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven hebben een hogere behoefte aan jodium.

 

Het helpt tegen...

Een (chronisch) jodium tekort kan leiden tot:

  • Struma of krop (waarbij de schildklier opzwelt en trager gaat werken)
  • Bij kinderen: groeiachterstand en een verminderd leervermogen
  • Bij volwassenen: een vertraagd reactievermogen en een verminderd denkvermogen