Omega-6 vetzuren 

Welke vetzuren zijn dat precies?

Omega-6 vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. Het betreft:

  • Linolzuur (LA)
  • Gamma-linoleenzuur (GLA)
  • Dihomo-gamma-linoleenzuur (DGLA)
  • Arachidonzuur (AA)


Wat doen ze nu echt?

  • Linolzuur draagt bij aan het behoud van een normaal cholesterolgehalte bij een dagelijkse inname van 10 g
  • Linolzuur is nodig voor een normale groei en ontwikkeling van kinderen bij een dagelijkse inname van 10 g

Waar komen ze vandaan?

LA, ofwel linolzuur, is een vetzuur dat niet door ons lichaam aangemaakt wordt. Het komt voor in bepaalde plantaardige oliën, zoals zonnebloemolie (65%) en sojaolie (50%).

GLA, ofwel gamma-linoleenzuur, wordt door ons lichaam aangemaakt met behulp van linolzuur. Het komt echter ook voor in plantaardige oliën, zoals teunisbloemolie  (7-14%) en bernagie- of borageolie (20-27%).

DGLA, ofwel dihomo-gamma-linoleenzuur en AA, ofwel arachidonzuur worden beiden door ons lichaam aangemaakt met behulp van linolzuur.

Wat is de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid?

Voor LA geldt een aanbeveling van 3 gram per dag voor volwassen mannen en 2 gram per dag voor volwassen vrouwen en een adequaat niveau van inneming van 6 gram per dag voor volwassen mannen en 4 gram per dag voor volwassen vrouwen.