terug

Ongeveer de helft van alle vrouwen krijgt last van pijnlijke klachten tijdens de menstruatie. De meest voorkomende klachten zijn misselijkheid, hoofdpijn, vermoeidheid en buikkrampen. Ook kun je last hebben van rugpijn en gevoelige borsten, maar dit is meestal het geval een paar weken voor de menstruatie (rond de eisprong). Om de pijn te verlichten is het belangrijk om te ontspannen. Hieronder staan wat voorbeelden die je kunt doen om de menstruatieklachten te verminderen.

  1. Neem bepaalde supplementen in

Vitamine D en Calcium ontspannen de spieren in je lichaam, dus neem hier extra supplementen van in als je last hebt van pijn. Ook daalt het magnesiumniveau in de laatste weken van je menstruatiecyclus en daar kun je extra hoofdpijn van krijgen. Verstandig dus om daar ook een supplement van in te nemen.

  1. Beweeg daar waar kan

De meeste vrouwen hebben geen zin om in beweging te komen als ze ongesteld zijn. Toch kan een lichte activiteit als rustig wandelen of fietsen wel helpen tegen de pijn. Als je beweegt, maakt je lichaam endorfine aan en dat is een natuurlijke pijnstiller.

  1. Gebruik een warme kruik

Dit is een tip die door oma al werd gegeven, maar het helpt echt! Je spieren ontspannen door de warmte en zo gaat het dus verkramping tegen. Ook kan een warme douchestraal helpen om de krampen te verminderen.

  1. Vervang cafeïne voor warm water

Cafeïne verergert de menstruatieklachten. Dit kun je dus beter vermijden. Het helpt om warm water te drinken, omdat de bloedtoevoer verbeterd wordt en de pijn sneller wegtrekt.

Datum: 05-11-2019

Reacties