terug

Tegenwoordig is het moeilijk om je te ontspannen. We zijn continu bezig met het werk, social media en natuurlijk onze telefoon. Veel mensen ploffen neer op de bank na een hele dag gewerkt te hebben en gaan dan tv kijken, gebruik maken van hun mobiel én hebben ondertussen nog gesprekken met familie of vrienden. Maar ook dit zijn prikkels die soms even te veel worden voor je hersenen. Als je te weinig rust neemt, kun je last krijgen van stress. En van stress komt er meer adrenaline vrij in je lichaam, wat zorgt voor rusteloosheid. Zorg dus goed jezelf en plan voldoende ‘me-time’ in.

  1. Mediteren

Mediteren zorgt ervoor dat je heel bewust wordt van je ademhaling en je geest. Het zorgt voor meer bewustzijn van het leven in het nu en zorgt voor minder angst- en stressmomenten.

  1. Fiets en wandel in de natuur

Het helpt om een lekker stuk te gaan fietsen of wandelen in de natuur. Waarom nou specifiek de natuur? Omdat daar de minste prikkels zijn en je het best tot rust komt. Ga maar eens na: als je langs een drukke autoweg of park loopt, kun je minder goed ontspannen door allerlei prikkels.

  1. Zwemmen

Dobber weg in een bad of trek wat baantjes in een zwembad. Zwemmen is een van de weinige sporten waarbij je veel spiergroepen tegelijkertijd aanspant. De focus ligt dan op je ademhaling en de bewegingen tijdens het zwemmen, wat je tot rust brengt. Je kunt uiteraard ook gaan hardlopen, maar in het water voelt je eigen gewicht lichter aan. Mensen die rug- en knieklachten ervaren, kunnen vaak wat soepeler bewegen in het water.

  1. Massage

Wie houdt er niet van? Massages zijn niet alleen super lekker en ontspannend, maar ook heel gezond. Het stimuleert de doorbloeding en bevordert de aanmaak van een gelukshormoon die je gelukkig en ontspannen laat voelen.

  1. Sauna of een hete douche

De sauna kan zorgen voor een heleboel goede dingen, waaronder een ontspannen gevoel. De hitte geeft een heerlijk gevoel en laat je ook nog eens goed zweten. Zo verlaten afvalstoffen gemakkelijk het lichaam. Geen tijd voor de sauna? Neem dan eens een extra hete douche of stoom je hoofd boven kokend heet water: het geeft tijdelijk dezelfde soort werking.

Datum: 22-10-2019

Reacties