terug

Je hoort steeds meer mensen die gezonder willen leven en hun dieet daarbij willen aanpassen. Maar wat is nou precies gezond? Gezond is een heel breed woord: er zijn talloze gezonde diëten, alleen is het de vraag welke het beste bij jou past. We kunnen in ieder geval stellen dat een dieet vol met junkfood niet het aller gezondst voor je is. De benodigde inname van de hoeveelheid koolhydraten, suikers en eiwitten verschilt per persoon, daarom zijn er ook zoveel verschillende soorten diëten. Het is handig om in ieder geval zo te leven waar jij je goed bij voelt en daarbij rekening te houden met de volgende tips:

  1. Eet veel omega 3 vetten: dit zijn onverzadigde vetzuren die je beschermen tegen hart- en vaatziekten. Dit komt doordat ze de cholesterolwaardes en bloeddruk verlagen. Omega 3 vetten kun je vooral vinden in vette vis zoals makreel, zalm en haring. Ook kun je ze vinden in veel soorten noten. Probeer deze producten minimaal 2x per week binnen te krijgen.

  2. Eet veel groente en fruit: dit zal je waarschijnlijk niets verbazen. Groente en fruit bevatten veel mineralen, antioxidanten, vitamines en vezels. Dit heb je allemaal nodig voor een goede weerstand, een goede spijsvertering, een goede stoelgang, et cetera. Mocht je nou veel moeite hebben om fruit en groente naar binnen te krijgen, probeer het dan naar binnen te krijgen in de vorm van een smoothie. Dat drink je een stuk makkelijker weg en kan je zo lekker maken als je zelf wil! Eet het liefst op een dag rond 250 gram groente en zo’n 2 á 3 stukken fruit.

  3. Drink veel water: dit gaat uitdroging van je lichaam tegen. Je lichaam bestaat voor 70 tot 80 procent uit water. Water zorgt ervoor dat je metabolisme wordt bevorderd en dat de bloeddruk wordt verlaagd. Het is echt geen ramp om hier en daar wat frisdrank te drinken, maar zorg ervoor dat je aan het eind van elke dag 2 tot 2,5 liter water binnen hebt gekregen.

  4. Beweeg elke dag voldoende: dit houdt niet in dat je elke dag extreem hoeft te zweten in de sportschool, een uurtje per dag wandelen is ook al voldoende. Het gaat er om dat je niet de hele dag op de bank ligt, maar bijvoorbeeld gewoon wat vaker de trap en de fiets neemt.

  5. Verbied niet al het ongezonde eten uit je leven: zorg dat je soms ook nog kunt genieten van je favoriete hapje, als dit maar met mate gebeurt. Probeer voor 80 procent gezond en voedzaam te eten en voor 20 procent te eten wat je zelf heel lekker (ongezond) vindt.
Datum: 13-08-2019

Reacties