terug

We kunnen allemaal wel wat extra energie gebruiken. Energie is belangrijk om de dag goed door te komen. Het bepaalt je humeur en wat je op een dag kan bereiken. We hebben allemaal weleens van die dagen dat we ons futloos en energieloos voelen, maar toch moeten we de hele dag nog uithouden. Probeer daar voortaan wat aan te doen met de volgende tips:

  1. Verbeter je slaapritme voor meer energie

Een goede nachtrust is belangrijk voor het opbouwen van meer energie. Het maakt niet zozeer uit hoe lang je slaapt, maar wel hoe hoog de kwaliteit van je slaap is.

Hoe dieper je slaapt, des te sneller je uitrust. Dat is ook de reden dat een korte maar diepe slaap (een dutje of powernap) meer effect kan hebben dan twee uur lang slapen. Dar is ook de reden dat een nachtrust van 7 uur je fitter maakt dan een nachtrust van 10 uur.

  1. Optimaliseer je voeding voor meer energie

Voeding kan je lichaam energie geven en energie kosten. In de eerste plaats is het belangrijk om erachter te komen of je lichaam alle voedingsstoffen binnenkrijgt die het nodig heeft. Veel mensen beseffen namelijk niet dat ze vitaminen- of mineralentekorten hebben. Eet daarom voldoende groente en fruit per dag. De balans tussen de hoeveelheid eiwitten, vetten en koolhydraten moet goed zijn. Als je wil weten hoeveel jij precies nodig hebt voor jouw lichaam, kun je dit gemakkelijk uitrekenen. Anders kun je altijd kijken welk algemeen advies er wordt gegeven in bijvoorbeeld de Schijf van Vijf.

  1. Voer afvalstoffen af en krijg meer energie

In het dagelijks leven krijgen we allerlei afvalstoffen binnen. We eten bewerkt voedsel waaraan van alles is toegevoegd, we ademen vervuilde lucht in, gebruiken cosmetica met chemische stoffen op onze huid en krijgen restanten van (plastic) verpakkingen binnen via onze voeding. Daarnaast maakt je lichaam ook haar eigen afvalstoffen aan tijdens het verteren van voedsel.

Lange tijd ongezond eten, stress ervaren en weinig bewegen zorgen voor ophoping van schadelijke stoffen in je lichaam. Deze stoffen staan het optimaal functioneren van je lichaam in de weg, en maken je dus moe. Je kunt dit verhelpen door voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Daarnaast is het belangrijk om regelmatig de afvalstoffen uit je huid te zweten. Dat hoeft niet te betekenen dat je urenlang in de sportschool hoeft te rennen, dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door gebruik van de sauna.

  1. Doe iets betekenisvols

Moeheid heeft niet alleen lichamelijke oorzaken. Wanneer je je niet energiek voelt heeft dit vaak ook een psychische oorzaak. Zodra je voor jezelf een stuk zekerheid hebt bereikt, ga je minder stressen en wordt er minder energie verbruikt. Je krijgt meer energie door werk te doen dat je leuk vindt en waar je goed in bent. Ga maar eens na: zelfs als jij je verveelt is dat super vermoeiend en gaat de tijd veel minder snel dan als jij met iets leuks bezig bent.

  1. Zorg voor een leeg hoofd

Stress vreet energie. Je hebt de meeste energie als je ontspannen bent, als je je kunt focussen en je bezig kunt houden met positieve gedachtes. Doe daarom je best om je hoofd zo leeg mogelijk te houden. Schrijf desnoods al die ronddwalende gedachtes van je af.

Datum: 03-12-2019

Reacties